Deoarece „vameşii şi păcătoşii" se strângeau în jurul
Domnului Hristos, rabinii îşi exprimau dezaprobarea, spunând: „... Omul
acesta îi primeşte pe păcătoşi şi mănâncă împreună cu ei." (Luca 15,2)
Prin această acuzaţie, ei insinuau că Domnului Hristos Îi plăcea să se
afle în compania unor oameni păcătoşi şi josnici şi era insensibil faţă
de ticăloşia lor. Rabinii erau dezamăgiţi de Domnul Hristos. Ei se
întrebau de ce o Persoană care pretindea că are un caracter atât de
nobil nu li Se alătura lor şi nu respecta metodele lor de a învăţa? De
ce Se comporta El atât de modest, lucrând în mijlocul tuturor
categoriilor sociale? Dacă ar fi fost un profet adevărat, spuneau ei,
atunci ar fi fost de acord cu ei şi i-ar fi tratat pe vameşi şi pe
păcătoşi cu indiferenţa pe care o meritau. Deşi aceşti stâlpi ai
societăţii se aflau într-o continuă controversă cu Domnul Hristos,
curăţia vieţii Sale îi umplea de respect şi de teamă şi îi făcea să se
simtă condamnaţi. Ei erau foarte supăraţi că Iisus se întâlnea cu oameni
care erau socotiţi drojdia societăţii şi îi trata cu o simpatie atât de
evidentă. Rabinii nu erau de acord cu metodele Sale. Ei se considerau
educaţi, nobili şi extrem de religioşi, dar exemplul lui Hristos le
demasca egoismul. Fariseii erau supăraţi, de asemenea, pentru că
tocmai aceia care arătau doar dispreţ faţă de rabini şi nu erau văzuţi
niciodată în sinagogi, se îngrămădeau în jurul Domnului Hristos şi
ascultau foarte atenţi cuvintele Lui. În prezenţa curăţiei Sale,
cărturarii şi fariseii nu simţeau decât condamnare. Aşadar, cum era
posibil ca vameşii şi păcătoşii să fie atât de atraşi spre Hristos?
Ei nu ştiau că explicaţia se afla chiar în cuvintele pe care le
rostiseră ei, ca o acuzaţie batjocoritoare: „Acest om îi primeşte pe
păcătoşi." Cei care vin la Domnul Iisus simt în prezenţa Sa că şi pentru
ei există scăpare din prăpastia păcatului. Fariseii îi tratau doar cu
batjocuri şi condamnări, dar Domnul Hristos îi întâmpina ca pe nişte
copii ai lui Dumnezeu, într-adevăr, înstrăinaţi de casa părintească, dar
nu uitaţi de inima Tatălui. Tocmai starea nenorocită şi păcatul lor îi
făcea, cu atât mai mult, obiectul milei şi iubirii Sale. Cu cât erau mai
înstrăinaţi de El, cu atât mai aprins era dorul Său şi cu atât mai mare
era sacrificiul făcut pentru salvarea lor. Învăţătorii lui Israel
ar fi trebuit să înveţe toate aceste lucruri din sulurile sfinte,
despre care pretindeau cu mândrie că le erau încredinţate, ca să
păstreze şi să le explice. Nu scrisese oare David - care a făcut un
păcat de moarte - „Rătăcesc ca o oaie pierdută; caută pe robul Tău..."
(Psalmi 119,176). Nu descoperise oare profetul Mica dragostea lui
Dumnezeu pentru cel păcătos, spunând: „Care Dumnezeu este ca Tine, care
ierţi nelegiuirea şi treci cu vederea păcatele rămăşiţei moştenirii
Tale? El nu-Şi ţine mânia pe vecie, ci Îi place îndurarea!" (Mica 7,18)
OAIA
PIERDUTĂ De data aceasta, Domnul Hristos nu le-a amintit
ascultătorilor Săi cuvintele Sfintelor Scripturi. El a făcut apel la
mărturia experienţei lor de viaţă. Pajiştile întinse de la răsăritul
râului Iordan ofereau păşuni îmbelşugate pentru turmele de oi, iar prin
văile înguste şi pe dealurile împădurite rătăceau multe oi pierdute,
care trebuiau căutate şi aduse înapoi la staul, prin grija păstorului.
Printre cei adunaţi în jurul Domnului Iisus se aflau atât păstori, cât
şi oameni care îşi investiseră banii în turme de oi şi în cirezi de vite
şi toţi aceştia puteau înţelege bine ilustraţia Sa. „Care om dintre
voi, dacă are o sută de oi şi pierde pe una din ele, nu lasă pe cele
nouăzeci şi nouă pe izlaz şi se duce după cea pierdută, până o găseşte."
(Luca 15,4) Aceste suflete pe care voi le dispreţuiţi, spune
Domnul Iisus, sunt proprietatea lui Dumnezeu. Ele îi aparţin atât prin
creaţie, cât şi prin răscumpărare şi sunt de mare preţ în ochii Săi. Aşa
cum păstorul îşi iubeşte oile şi nu se poate odihni, dacă lipseşte
chiar şi numai una dintre ele, tot astfel, într-o măsură infinit mai
mare, Dumnezeu iubeşte fiecare suflet rătăcit şi înstrăinat. Oamenii pot
respinge chemările dragostei Sale, ei pot rătăci departe de El, pot
alege un alt stăpân. Totuşi ei sunt ai lui Dumnezeu, iar El doreşte
nespus de mult să recâştige ce Îi aparţine. El spune: „Cum îşi
cercetează un păstor turma, când este în mijlocul oilor împrăştiate, aşa
Îmi voi cerceta Eu oile şi le voi strânge din toate locurile pe unde au
fost risipite în ziua plină de nori şi de negură." (Ezechiel 34,12)
În această parabolă, păstorul pleacă în căutarea unei singure oi -
tocmai cea mai neînsemnată oaie din turmă. Tot astfel, chiar dacă ar fi
existat doar un singur suflet pierdut, Domnul Hristos tot ar fi murit
pentru el. Oaia care s-a rătăcit de turmă este cea mai neajutorată
dintre toate creaturile. Ea trebuie căutată de păstor, deoarece singură
nu poate găsi calea de întoarcere. Tot aşa este şi cu sufletul care s-a
rătăcit departe de Dumnezeu. El este la fel de neajutorat ca oaia
pierdută şi, dacă Iubirea divină nu ar fi venit să-l salveze, nu şi-ar
fi găsit niciodată drumul înapoi la Dumnezeu. Păstorul care
descoperă că lipseşte una dintre oile sale nu priveşte nepăsător la
turma care este adăpostită în siguranţă, spunând: „Am nouăzeci şi nouă
de oi şi mă va costa prea mult necaz ca să merg în căutarea celei
rătăcite. Să vină singură înapoi şi eu îi voi deschide poarta şi o voi
lăsa să intre." Nu, ci, îndată ce oaia s-a rătăcit, păstorul devine plin
de îngrijorare şi durere. El numără oile din nou şi din nou. Când este
sigur că s-a pierdut o oaie, nu-şi găseşte somnul. Le lasă pe cele
nouăzeci şi nouă în staul şi pleacă în căutarea oii rătăcite. Cu cât
noaptea este mai întunecată şi mai furtunoasă şi cu cât calea este mai
periculoasă, cu atât mai mare este îngrijorarea păstorului şi cu atât
mai stăruitoare este căutarea lui. El face orice efort posibil pentru a
găsi oaia pierdută. Câtă uşurare sufletească simte păstorul când
aude în depărtare primul strigăt slab al oii pierdute. Orientându-se
după sunet, se caţără pe stâncile cele mai abrupte şi merge chiar până
la marginea prăpastiei, riscându-şi propria viaţă. El îşi continuă
căutarea, în timp ce strigătul, din ce în ce mai slab, îi spune că oaia
lui este gata să moară. În cele din urmă, efortul său este răsplătit.
Oaia rătăcită este găsită. După aceea, păstorul nu o ceartă, pentru că
i-a pricinuit atâta necaz. El nu o mână cu biciul. Nici măcar nu
încearcă să o îndemne spre staul. Ci, plin de bucurie, ia pe umerii săi
creatura care tremură. Dacă este rănită sau lovită, o ia în braţe,
strângând-o la pieptul său, pentru ca din căldura inimii lui să-i poată
da viaţă. Mulţumit că eforturile lui de a o căuta nu au fost zadarnice,
păstorul poartă oaia rătăcită înapoi la staul. Mulţumiri fie
aduse lui Dumnezeu pentru că nu a oferit imaginaţiei noastre tabloul
unui păstor trist, care se întoarce la staul fără oaia rătăcită.
Parabola nu ne vorbeşte despre nereuşită, ci despre succesul şi bucuria
regăsirii. Aici se află garanţia lui Dumnezeu că nici măcar o singură
oaie rătăcită a turmei Sale nu este trecută cu vederea, nici măcar una
nu este lăsată fără ajutor. Fiecare om care va accepta să fie
răscumpărat va fi salvat de Domnul Hristos din prăpastia degradării
morale şi din spinii păcatului. Suflet disperat, chiar dacă ai
comis nelegiuiri, prinde curaj! Nu te îndoi nicio clipă de faptul că
Dumnezeu îţi iartă păcatele şi îţi îngăduie să vii în prezenţa Sa. El
este Acela care a făcut primul pas. Încă pe când erai răzvrătit
împotriva Sa, Dumnezeu a plecat în căutarea ta. Cu inima duioasă şi
iubitoare a păstorului, El le-a lăsat pe cele nouăzeci şi nouă de oi şi a
ieşit în pustie ca s-o găsească pe cea care era rătăcită. El cuprinde
în braţele iubirii Sale sufletul lovit, rănit şi gata să moară, şi îl
duce cu bucurie, în siguranţă, la staul. Iudeii îi învăţau pe
oameni că înainte ca iubirea lui Dumnezeu să se manifeste faţă de cel
păcătos, acesta trebuia să se pocăiască. În concepţia lor, pocăinţa era o
lucrare prin care oamenii câştigau favoarea Cerului. Tocmai această
idee i-a determinat pe farisei să exclame cu uimire şi mânie: „Acest om
îi primeşte pe păcătoşi." În conformitate cu ideile lor, Domnul nu ar fi
trebuit să-i permită nimănui să se apropie de El, cu excepţia celor
care se pocăiseră. Dar, în parabola oii pierdute, Domnul Hristos ne
învaţă că mântuirea nu vine ca rezultat al faptului că noi Îl căutăm pe
Dumnezeu, ci pentru că Dumnezeu ne caută pe noi. „Nu este niciunul care
să aibă pricepere, nu este niciunul care să caute cu tot dinadinsul pe
Dumnezeu. Toţi s-au abătut" (Romani 3,11.12). Noi nu ne pocăim pentru ca
Dumnezeu să ne poată iubi, ci El Îşi dezvăluie dragostea Sa, pentru ca
noi să ne putem pocăi. În cele din urmă, când oaia rătăcită este
adusă acasă, mulţumirea păstorului îşi găseşte expresia în cântece
melodioase de bucurie. El îşi cheamă prietenii şi vecinii, spunându-le:
„Bucuraţi-vă împreună cu mine; căci mi-am găsit oaia care era pierdută."
Tot astfel, când Marele Păstor al turmei găseşte un suflet rătăcit,
întregul cer se uneşte cu pământul în cântări de mulţumire şi de
bucurie. „Tot aşa, vă spun, că va fi mai multă bucurie în cer pentru
un singur păcătos care se pocăieşte, decât pentru nouăzeci şi nouă de
oameni neprihăniţi care n-au nevoie de pocăinţă" (Luca 15,7). Voi,
fariseilor, spunea Domnul Hristos, vă consideraţi nişte preferaţi ai
Cerului. Voi vă credeţi în siguranţă în neprihănirea voastră. Prin
urmare, să ştiţi că, dacă nu aveţi nevoie de pocăinţă, misiunea Mea nu
este pentru voi. Aceşti oameni sărmani, care îşi simt sărăcia şi
păcătoşenia, sunt tocmai aceia pe care Eu am venit să-i salvez. Îngerii
din cer sunt interesaţi de aceşti oameni pierduţi, pe care voi îi
dispreţuiţi. Când unul dintre aceste suflete Mi se alătură, voi
reclamaţi şi surâdeţi batjocoritor, dar să ştiţi că îngerii se bucură şi
în curţile cerului răsună cântece de biruinţă. Rabinii aveau o
zicală care spunea că atunci când este nimicit cineva care a păcătuit
împotriva lui Dumnezeu, în cer este bucurie, dar Domnul Iisus i-a
învăţat pe oameni că lucrarea de nimicire este o lucrare străină pentru
Dumnezeu. Bucuria şi satisfacţia întregului cer constă în refacerea
chipului lui Dumnezeu în sufletul acelora pe care El i-a creat.
Când încercă să se întoarcă la Dumnezeu, cel care a rătăcit departe de
El, în lumea păcatului, va avea de înfruntat critica şi neîncrederea.
Unii se vor întreba cu îndoială dacă pocăinţa lui este adevărată sau vor
şopti: „Nu este statornic. Nu cred că va rezista." Aceste persoane nu
fac lucrarea lui Dumnezeu, ci lucrarea lui Satana, care este „pârâşul
fraţilor". Prin criticile lor, cei răi speră să descurajeze acel suflet
şi să-l îndepărteze tot mai mult de speranţa mântuirii şi de Dumnezeu.
Păcătosul care se pocăieşte trebuie să mediteze la bucuria pe care o are
Cerul pentru întoarcerea celui pierdut. Să-şi găsească liniştea
sufletească în iubirea lui Dumnezeu şi în niciun caz să nu se
descurajeze datorită dispreţului şi suspiciunii fariseilor.
Rabinii au înţeles parabola Domnului Hristos ca aplicându-li-se
vameşilor şi păcătoşilor. Dar ea are şi o semnificaţie mai
cuprinză-toare. Prin oaia pierdută, Domnul Hristos nu îi reprezenta
numai pe cei păcătoşi, în mod individual, ci şi întreaga lume apostată
şi ruinată de păcat. Această lume este doar un atom în Universul vast
asupra căruia domneşte Dumnezeu, totuşi această mică lume căzută în
păcat - această oaie pierdută - este mult mai preţioasă în ochii Săi
decât sunt cele nouăzeci şi nouă, care nu s-au înstrăinat niciodată de
staul. Domnul Hristos, iubitul Conducător din curţile cereşti, a coborât
din poziţia Sa înaltă, a lăsat la o parte slava pe care o avea la Tatăl
ca să salveze această lume pierdută. În acest scop, El a părăsit lumile
cereşti necăzute ca să fie „străpuns pentru păcatele noastre" şi
„zdrobit pentru fărădelegile noastre" (Isaia 53,5). Dumnezeu S-a dat pe
Sine, prin Fiul Său, ca să poată avea bucuria de a primi înapoi oaia
pierdută.